KOLEKSI SOALAN PENDIDIKAN MORAL TAHUN KSSR


PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K. GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN MORAL
Nama : ____________________                Kelas: _____________
Tarikh :______________                           BAND 1
B1D6E1 - Boleh menyatakan cara mempertahankan nama baik sekolah
          Tuliskan BETUL atau SALAH pada pernyataan yang berikut.
Pernyataan
Betul / Salah
1.   Sani ingin menyertai Pertandingan Bercerita Peringkat Sekolah tetapi dihalang oleh Kumar dengan mengatakan tidak perlu dan masih ada murid lain yang berkebolehan

2. Siti menyertai Pertandingan Sajak antara Zon dan membuat latihan yang secukupnya sebelum bertanding.

3. Saya berani mengaku kepada guru sekiranya saya tidak menyiapkan kerja sekolah dan meminta maaf.

4. Salim berani melaporkan kesalahan yang dilakukan oleh rakannya kepada guru walaupun dia diugut.

5. Laila menegur rakannya yang membuang sampah ke dalam longkang.


                                                    Menguasai / Tidak Menguasai         
                                                          Disediakan oleh : Pn. Surina bt Saad   
T/Tangan : ____________
                   Nama Guru____________


PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K. GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN MORAL

Nama : ____________________                Kelas: _____________
Tarikh :______________                           BAND 2
B2D6E1 – boleh menyatakan kepentingan mempertahankan nama baik sekolah
Warnakan  pada pernyataan yang benar tentang keberanian  di  sekolah.

1.      Disayangi oleh semua warga sekolah         2. Dapat mengharumkan nama sekolah.
Oval: YA
Oval: TIDAK
 




Oval: TIDAKOval: YA3    Meningkatkan keyakinan diri                    4. Dipandang rendah oleh rakan-rakan
Oval: YAOval: TIDAK                                                                            




5.Tidak disukai oleh warga sekolah
Oval: YA

                                                                                                        Menguasai / Tidak Menguasai
Oval: TIDAK

                                                                   Disediakan oleh: Pn.Surina bt Saad
T/Tangan : ____________
                                                                             Nama Guru____________
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN MORAL
Nama : ____________________                Kelas: _____________
Tarikh :______________                           BAND 2
B2D6E1 – boleh menyatakan kepentingan mempertahankan nama baik sekolah
Berdasarkan gambar di bawah, senaraikan 3 faedah menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh sekolah .

1)      __________________________________________________________________________________________________________________________________________

2)      __________________________________________________________________________________________________________________________________________

3)      __________________________________________________________________________________________________________________________________________

        Menguasai / Tidak Menguasai
                                                          Disediakan oleh: Pn.Surina bt Saad     
                                                                     T/Tangan : ____________
Nama Guru____________

PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN MORAL

PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K. GELANG TERUSAN
Nama : ____________________                Kelas: _____________
Tarikh :______________                           BAND 3 & BAND 4
B3D6E1 – Boleh mengamalkan sikap berani mempertahankan nama baik sekolah
B4D6E1- Boleh menceritakan perasaan apabila mempertahankan nama baik sekolah
TEMU BUAL
Guru merujuk Band 3 untuk menemu bual murid.
No
Pernyataan
Berani
Tidak berani
1.
1.     Melaporkan kesalahan yang dilakukan oleh kawan kamu kepada guru?
-      Menconteng dinding sekolah
-      Membuang sampah dalam kawasan sekolah
-      Mencuri duit rakan


2.
2.    Menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh sekolah?
-      Pertandingan kuiz
-      Pertandingan bercerita
-      Acara sukan (acara balapan)


3.
Bertemu dengan pelawat
-      Ucap  salam
-      Menunjuk arah




4. Apakah perasaan kamu apabila dapat menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh sekolah?







        Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan oleh : Pn. Surina bt Saad                               T/Tangan : ____________
                    Nama Guru____________








PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN MORAL
Nama : ____________________                Kelas: _____________
Tarikh :______________                           BAND 5
B5D6E1 -  Boleh mengamalkan dan memupuk sikap berani mempertahankan nama baik sekolah
                                   BORANG PEMERHATIAN
 
NAMA MURID
CATATAN
TARIKH
TEMPAT

HAZLI
Mengajak rakan-rakannya memberi salam kepada pelawat.
2.8-2012
Tempat perhimpunan sekolah

HAZLI
Mengajak rakan-rakan menyertai pertandingan sepak takraw.
2.9-2012
Bilik darjah

HAZLI
Sentiasa mengajak rakan-rakan membuat latihan main sepak takraw. Akhirnya mereka  menang.
9-9-2012
Gelanggang sepak takraw.
                                   
                       Menguasai / Tidak Menguasai
                                                Disediakan oleh: Pn. Surina bt Saad
                     T/Tangan : ____________
                              Nama Guru____________

PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN MORAL
Nama : ____________________                Kelas: _____________
Tarikh :______________                           BAND 6
B6D6E1- sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap berani mempertahankan nama baik sekolah dengan cara    yang bersopan dan boleh dicontohi.
Catatan Anekdot
 NAMA: _________________                    KELAS:3 CERDIK
TARIKH: ____________
MASA: _____________

Butiran: Pada tarikh 2.9-2012, murid ini mengajak rakan-rakannya menyertai pertandingan sepak takraw. Pada 9.9-2012, murid ini memberi  galakan kepada rakan-rakan lain, supaya  rakan-rakannya berlatih bermain sepak takraw dengan bersungguh-sungguh dengan harapan boleh memenangi  pertandingan sepak takraw tersebut. Kemenangan dalam pertandingan ini dapat mengharumkan nama baik sekolah. Sikap keberanian ini ,boleh dicontohi oleh murid-murid lain.


Disediakan oleh

__________________
Guru Pendidikan Moral







Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B1D7E1
UJIAN BERTULIS
NAMA:
KELAS:

BULATKAN TINDAKAN BAIK HATI YANG BETUL
1.     Guru sedang mengangkat buku yang banyak.
Text Box: A.	Membantunya mengangkat buku
B.	Tidak mempedulikan
 



2.    Seorang murid terjatuh dari tangga
Text Box: A.	Menolong murid untuk bangun
B.	Ketawa melihat keadaannya
 



3.    Duit rakan kamu hilang. Dia tidak dapat membeli makanan.
Text Box: A.	Memberikan makanan kamu kepadanya.
B.	Menyuruh rakan kamu duduk di dalam kelas
 



4.    Tukang kebun membawa 2 baldi air.
Text Box: A.	Menolong membawa  1 baldi
B.	Menyuruh kawan menolong tukang kebun
 




5.    Murid-murid sedang mengemaskan bilik darjah.
Text Box: A.	Menyorok di dalam kelas lain
B.	Membantu mereka mengemaskan bilik darjah
 




PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
NILAI: BAIK HATI
B2D7E1:  Boleh menjelaskan kepentingan membantu warga sekolah.
UJIAN BERTULIS
Nama:_______________________________________

Kelas:_________________

Cloud Callout: Kepentingan membantu warga sekolah       http://transparent.clipartof.com/Royalty-Free-RF-Clip-Art-Illustration-Of-A-Cartoon-Male-Student-Carrying-Text-Books-1024437774.jpg


Arahan:          Isi tempat kosong berdasarkan pilihan jawapan yang diberi.

membantu
bersih dan ceria

berjaya


disayangi

memuji

1.    Saya membantu kawan-kawan yang ada masalah dalam pelajaran supaya kami semua _______________ dalam pelajaran.

2.    Saya menolong tukang sapu mengutip sampah  di sekitar sekolah supaya sekolah saya  _______________.

3.    Saya  _______________ oleh guru dan rakan kerana dia suka membantu guru-guru dan rakan-rakannya semasa mereka memerlukan pertolongan.

4.    Semasa rumah Aina dilanda banjir, ramai kawannya  ingin ___________ Aina kerana dia seorang yang baik hati.

5.    Pelawat yang datang ke sekolah SK Sri Mutiara sering ____________ murid sekolah itu  yang sentiasa memberi pertolongan kepada warga sekolahnya.

                         
MENGUASAI

TIDAK MENGUASAI



INSTRUMEN PENTAKSIRAN PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
NILAI : BAIK HATI
BAND 3

BORANG PEMERHATIAN

B3D7E1 – Boleh mengamalkan sikap membantu warga sekolah.
Nama:____________________________________________
Kelas:__________________________
No
Catatan
Tarikh
Tempat
1
Membantu guru mengangkat buku



2
Membantu meletakkan pinggan ke dalam besen selepas makan di kantin



3
Memetik bunga di taman sekolah



4
Memastikan tiada sampah yang jatuh di tepi tong sampah



5
Mengangkat dan menyimpan peralatan sukan di stor sukan sebelum dan selepas menggunakannya



6
Menyusun meja dan kerusi di kelas sebelum pulang



7
Meminjamkan nota kepada rakan yang tidak hadir ke sekolah



8
Menarik pam di tandas selepas menggunakannya



9
Menghias dan menceriakan kelas bersama-sama rakan



10
Mentertawa dan membiarkan rakan yang telah terjatuh



11
Lain-lain (Nyatakan)


12
Lain-lain (Nyatakan)


13
Lain-lain (Nyatakan)



Tanda tangan guru

……………………………………………………………
(                                                                    )

Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B4D7E1
BORANG REFLEKSI DIRI
NAMA:
KELAS:
CERITAKAN PERASAAN ANDA SETELAH MEMBANTU GURU PADA HARI SUKAN.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





TANDATANGAN MURID:

__________________
(                                     )








Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B5D7E1
SENARAI SEMAK

NAMA MURID:
KELAS:

1.
Mengajak rakan-rakan untuk membantu guru mengangkat buku
YA
TIDAK
2.
Mengajak rakan-rakan membantu rakan yang memerlukan bantuan dalam pelajaran
YA
TIDAK
3.
Mengajak rakan-rakan membantu guru semasa sambutan di sekolah
YA
TIDAK
4.
Mengajak rakan-rakan membersihkan bilik darjah
YA
TIDAK
5.
Mengajak rakan-rakan membantu kawan yang memerlukan pertolongan
YA
TIDAK
6.
Mengajak rakan-rakan membantu guru menceriakan kawasan sekolah contoh:mural
YA
TIDAK
7.
Lain-lain


















Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B6D7E1

CATATAN ANEKDOT

NAMA MURID:
TARIKH:
MASA:

BUTIRAN: Sheila  telah membantu Pn Fazidah untuk membersihkan kesan muntah rakannya Liyana yang sakit. Kemudian, Sheila mengajak beberapa kawan-kawannya untuk memapah Liyana ke kereta Pn Fazidah untuk dibawa ke hospital. Sikap baik hati Sheila menjadi contoh kepada murid-murid yang lain.



DISAHKAN OLEH:
………………………………………..
(PN ZARINA BT MAMAT)
GURU PENDIKAN MORAL THN 3








                         
 Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B1D7E1
UJIAN BERTULIS
NAMA:
KELAS:

BULATKAN TINDAKAN BAIK HATI YANG BETUL
1.     Guru sedang mengangkat buku yang banyak.
Text Box: A.	Membantunya mengangkat buku
B.	Tidak mempedulikan
 



2.    Seorang murid terjatuh dari tangga
Text Box: A.	Menolong murid untuk bangun
B.	Ketawa melihat keadaannya
 



3.    Duit rakan kamu hilang. Dia tidak dapat membeli makanan.
Text Box: A.	Memberikan makanan kamu kepadanya.
B.	Menyuruh rakan kamu duduk di dalam kelas
 



4.    Tukang kebun membawa 2 baldi air.
Text Box: A.	Menolong membawa  1 baldi
B.	Menyuruh kawan menolong tukang kebun
 




5.    Murid-murid sedang mengemaskan bilik darjah.
Text Box: A.	Menyorok di dalam kelas lain
B.	Membantu mereka mengemaskan bilik darjah
 




PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
NILAI: BAIK HATI
B2D7E1:  Boleh menjelaskan kepentingan membantu warga sekolah.
UJIAN BERTULIS
Nama:_______________________________________

Kelas:_________________

Cloud Callout: Kepentingan membantu warga sekolah       http://transparent.clipartof.com/Royalty-Free-RF-Clip-Art-Illustration-Of-A-Cartoon-Male-Student-Carrying-Text-Books-1024437774.jpg


Arahan:          Isi tempat kosong berdasarkan pilihan jawapan yang diberi.

membantu
bersih dan ceria

berjaya


disayangi

memuji

1.    Saya membantu kawan-kawan yang ada masalah dalam pelajaran supaya kami semua _______________ dalam pelajaran.

2.    Saya menolong tukang sapu mengutip sampah  di sekitar sekolah supaya sekolah saya  _______________.

3.    Saya  _______________ oleh guru dan rakan kerana dia suka membantu guru-guru dan rakan-rakannya semasa mereka memerlukan pertolongan.

4.    Semasa rumah Aina dilanda banjir, ramai kawannya  ingin ___________ Aina kerana dia seorang yang baik hati.

5.    Pelawat yang datang ke sekolah SK Sri Mutiara sering ____________ murid sekolah itu  yang sentiasa memberi pertolongan kepada warga sekolahnya.

                         
MENGUASAI

TIDAK MENGUASAI



INSTRUMEN PENTAKSIRAN PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
NILAI : BAIK HATI
BAND 3

BORANG PEMERHATIAN

B3D7E1 – Boleh mengamalkan sikap membantu warga sekolah.
Nama:____________________________________________
Kelas:__________________________
No
Catatan
Tarikh
Tempat
1
Membantu guru mengangkat buku



2
Membantu meletakkan pinggan ke dalam besen selepas makan di kantin



3
Memetik bunga di taman sekolah



4
Memastikan tiada sampah yang jatuh di tepi tong sampah



5
Mengangkat dan menyimpan peralatan sukan di stor sukan sebelum dan selepas menggunakannya



6
Menyusun meja dan kerusi di kelas sebelum pulang



7
Meminjamkan nota kepada rakan yang tidak hadir ke sekolah



8
Menarik pam di tandas selepas menggunakannya



9
Menghias dan menceriakan kelas bersama-sama rakan



10
Mentertawa dan membiarkan rakan yang telah terjatuh



11
Lain-lain (Nyatakan)


12
Lain-lain (Nyatakan)


13
Lain-lain (Nyatakan)



Tanda tangan guru

……………………………………………………………
(                                                                    )

Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B4D7E1
BORANG REFLEKSI DIRI
NAMA:
KELAS:
CERITAKAN PERASAAN ANDA SETELAH MEMBANTU GURU PADA HARI SUKAN.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





TANDATANGAN MURID:

__________________
(                                     )








Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B5D7E1
SENARAI SEMAK

NAMA MURID:
KELAS:

1.
Mengajak rakan-rakan untuk membantu guru mengangkat buku
YA
TIDAK
2.
Mengajak rakan-rakan membantu rakan yang memerlukan bantuan dalam pelajaran
YA
TIDAK
3.
Mengajak rakan-rakan membantu guru semasa sambutan di sekolah
YA
TIDAK
4.
Mengajak rakan-rakan membersihkan bilik darjah
YA
TIDAK
5.
Mengajak rakan-rakan membantu kawan yang memerlukan pertolongan
YA
TIDAK
6.
Mengajak rakan-rakan membantu guru menceriakan kawasan sekolah contoh:mural
YA
TIDAK
7.
Lain-lain


















Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B6D7E1

CATATAN ANEKDOT

NAMA MURID:
TARIKH:
MASA:

BUTIRAN: Sheila  telah membantu Pn Fazidah untuk membersihkan kesan muntah rakannya Liyana yang sakit. Kemudian, Sheila mengajak beberapa kawan-kawannya untuk memapah Liyana ke kereta Pn Fazidah untuk dibawa ke hospital. Sikap baik hati Sheila menjadi contoh kepada murid-murid yang lain.



DISAHKAN OLEH:
………………………………………..
(PN ZARINA BT MAMAT)
GURU PENDIKAN MORAL THN 3






                         










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan