PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K.
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama : ____________________ Kelas: _____________
Tarikh :______________ BAND 1
B1D6E1 - Boleh menyatakan cara
mempertahankan nama baik sekolah
Tuliskan BETUL atau SALAH
pada pernyataan yang berikut.
Pernyataan
|
Betul /
Salah
|
1. Sani
ingin menyertai Pertandingan Bercerita Peringkat Sekolah tetapi dihalang oleh
Kumar dengan mengatakan tidak perlu dan masih ada murid lain yang
berkebolehan
|
|
2. Siti
menyertai Pertandingan Sajak antara Zon dan membuat latihan yang secukupnya
sebelum bertanding.
|
|
3. Saya
berani mengaku kepada guru sekiranya saya tidak menyiapkan kerja sekolah dan
meminta maaf.
|
|
4. Salim
berani melaporkan kesalahan yang dilakukan oleh rakannya kepada guru walaupun
dia diugut.
|
|
5. Laila menegur
rakannya yang membuang sampah ke dalam longkang.
|
|
Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan
oleh : Pn. Surina bt Saad
T/Tangan : ____________
Nama
Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K.
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama :
____________________ Kelas:
_____________
Tarikh :______________ BAND 2
B2D6E1 – boleh menyatakan kepentingan
mempertahankan nama baik sekolah
Warnakan pada pernyataan yang benar tentang
keberanian di sekolah.
1. Disayangi
oleh semua warga sekolah 2. Dapat
mengharumkan nama sekolah.
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||




5.Tidak
disukai oleh warga sekolah


T/Tangan : ____________
Nama
Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama :
____________________ Kelas:
_____________
Tarikh :______________ BAND 2
B2D6E1 – boleh menyatakan kepentingan
mempertahankan nama baik sekolah
Berdasarkan gambar di bawah,
senaraikan 3 faedah menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh sekolah .

1) __________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) __________________________________________________________________________________________________________________________________________
3) __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan
oleh: Pn.Surina bt Saad
T/Tangan : ____________
Nama Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K. GELANG TERUSAN
Nama : ____________________ Kelas: _____________
Tarikh :______________ BAND 3 & BAND 4
B3D6E1 – Boleh mengamalkan
sikap berani mempertahankan nama baik sekolah
B4D6E1- Boleh menceritakan
perasaan apabila mempertahankan nama baik sekolah
TEMU BUAL
Guru merujuk Band 3 untuk menemu
bual murid.
No
|
Pernyataan
|
Berani
|
Tidak berani
|
1.
|
1.
Melaporkan kesalahan yang dilakukan oleh
kawan kamu kepada guru?
- Menconteng
dinding sekolah
- Membuang
sampah dalam kawasan sekolah
- Mencuri
duit rakan
|
|
|
2.
|
2.
Menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh
sekolah?
- Pertandingan
kuiz
- Pertandingan
bercerita
- Acara
sukan (acara balapan)
|
|
|
3.
|
Bertemu dengan pelawat
- Ucap salam
- Menunjuk
arah
|
|
|
4. Apakah perasaan kamu apabila dapat
menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh sekolah?
Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan oleh : Pn. Surina bt Saad T/Tangan : ____________
Nama Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama :
____________________ Kelas:
_____________
Tarikh :______________ BAND 5
B5D6E1
- Boleh mengamalkan dan memupuk sikap
berani mempertahankan nama baik sekolah
BORANG
PEMERHATIAN
NAMA MURID
|
CATATAN
|
TARIKH
|
TEMPAT
|
HAZLI
|
Mengajak
rakan-rakannya memberi salam kepada pelawat.
|
2.8-2012
|
Tempat
perhimpunan sekolah
|
HAZLI
|
Mengajak
rakan-rakan menyertai pertandingan sepak takraw.
|
2.9-2012
|
Bilik
darjah
|
HAZLI
|
Sentiasa
mengajak rakan-rakan membuat latihan main sepak takraw. Akhirnya mereka menang.
|
9-9-2012
|
Gelanggang
sepak takraw.
|
Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan oleh: Pn. Surina bt Saad
T/Tangan : ____________
Nama
Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama :
____________________ Kelas:
_____________
Tarikh :______________ BAND 6
B6D6E1-
sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap berani mempertahankan nama baik sekolah
dengan cara yang bersopan dan boleh dicontohi.
Catatan Anekdot
NAMA: _________________
KELAS:3
CERDIK
TARIKH: ____________
MASA: _____________
Butiran: Pada tarikh 2.9-2012, murid ini mengajak
rakan-rakannya menyertai pertandingan sepak takraw. Pada 9.9-2012, murid ini
memberi galakan kepada rakan-rakan lain,
supaya rakan-rakannya berlatih bermain
sepak takraw dengan bersungguh-sungguh dengan harapan boleh memenangi pertandingan sepak takraw tersebut. Kemenangan
dalam pertandingan ini dapat mengharumkan nama baik sekolah. Sikap keberanian
ini ,boleh dicontohi oleh murid-murid lain.
Disediakan oleh
__________________
Guru Pendidikan Moral
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B1D7E1
UJIAN BERTULIS
NAMA:
KELAS:
BULATKAN TINDAKAN BAIK HATI YANG BETUL
1.
Guru sedang mengangkat buku yang banyak.
![]() |
2.
Seorang murid terjatuh dari tangga
![]() |
3.
Duit rakan kamu hilang. Dia tidak dapat membeli
makanan.
![]() |
4.
Tukang kebun membawa 2 baldi air.
![]() |
5.
Murid-murid sedang mengemaskan bilik darjah.
![]() |
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
NILAI: BAIK HATI
B2D7E1: Boleh menjelaskan kepentingan membantu warga
sekolah.
UJIAN
BERTULIS
Nama:_______________________________________
Kelas:_________________


Arahan: Isi
tempat kosong berdasarkan pilihan jawapan yang diberi.
membantu
|
bersih
dan ceria
|
berjaya
|
disayangi
|
memuji
|
1. Saya
membantu kawan-kawan yang ada masalah dalam pelajaran supaya kami semua
_______________ dalam pelajaran.
2. Saya
menolong tukang sapu mengutip sampah di
sekitar sekolah supaya sekolah saya
_______________.
3. Saya _______________ oleh guru dan rakan kerana
dia suka membantu guru-guru dan rakan-rakannya semasa mereka memerlukan
pertolongan.
4. Semasa
rumah Aina dilanda banjir, ramai kawannya
ingin ___________ Aina kerana dia seorang yang baik hati.
5. Pelawat
yang datang ke sekolah SK Sri Mutiara sering ____________ murid sekolah
itu yang sentiasa memberi pertolongan
kepada warga sekolahnya.
MENGUASAI
|
|
TIDAK MENGUASAI
|
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN PENDIDIKAN MORAL
TAHUN 3
NILAI
: BAIK HATI
BAND 3
BORANG PEMERHATIAN
B3D7E1 – Boleh
mengamalkan sikap membantu warga sekolah.
Nama:____________________________________________
Kelas:__________________________
No
|
Catatan
|
Tarikh
|
Tempat
|
1
|
Membantu guru mengangkat buku
|
|
|
2
|
Membantu meletakkan pinggan ke dalam besen selepas makan di kantin
|
|
|
3
|
Memetik bunga di taman sekolah
|
|
|
4
|
Memastikan tiada sampah yang jatuh di tepi tong sampah
|
|
|
5
|
Mengangkat dan menyimpan peralatan sukan di stor sukan sebelum dan
selepas menggunakannya
|
|
|
6
|
Menyusun meja dan kerusi di kelas sebelum pulang
|
|
|
7
|
Meminjamkan nota kepada rakan yang tidak hadir ke sekolah
|
|
|
8
|
Menarik pam di tandas selepas menggunakannya
|
|
|
9
|
Menghias dan menceriakan kelas bersama-sama rakan
|
|
|
10
|
Mentertawa dan membiarkan rakan yang telah terjatuh
|
|
|
11
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
12
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
13
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
Tanda tangan guru
……………………………………………………………
( )
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Pendidikan
Moral Tahun 3
Nilai 7:
Baik Hati
B4D7E1
BORANG
REFLEKSI DIRI
NAMA:
KELAS:
CERITAKAN PERASAAN ANDA SETELAH MEMBANTU GURU PADA
HARI SUKAN.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
TANDATANGAN MURID:
__________________
( )
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B5D7E1
SENARAI SEMAK
NAMA MURID:
KELAS:
1.
|
Mengajak
rakan-rakan untuk membantu guru mengangkat buku
|
YA
|
TIDAK
|
2.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu rakan yang memerlukan bantuan dalam pelajaran
|
YA
|
TIDAK
|
3.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu guru semasa sambutan di sekolah
|
YA
|
TIDAK
|
4.
|
Mengajak
rakan-rakan membersihkan bilik darjah
|
YA
|
TIDAK
|
5.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu kawan yang memerlukan pertolongan
|
YA
|
TIDAK
|
6.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu guru menceriakan kawasan sekolah contoh:mural
|
YA
|
TIDAK
|
7.
|
Lain-lain
|
|
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Pendidikan
Moral Tahun 3
Nilai 7:
Baik Hati
B6D7E1
CATATAN
ANEKDOT
NAMA MURID:
TARIKH:
MASA:
BUTIRAN: Sheila
telah membantu Pn Fazidah untuk membersihkan kesan muntah rakannya
Liyana yang sakit. Kemudian, Sheila mengajak beberapa kawan-kawannya untuk
memapah Liyana ke kereta Pn Fazidah untuk dibawa ke hospital. Sikap baik hati
Sheila menjadi contoh kepada murid-murid yang lain.
DISAHKAN OLEH:
………………………………………..
(PN ZARINA BT MAMAT)
GURU PENDIKAN MORAL THN 3
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B1D7E1
UJIAN BERTULIS
NAMA:
KELAS:
BULATKAN TINDAKAN BAIK HATI YANG BETUL
1.
Guru sedang mengangkat buku yang banyak.
![]() |
2.
Seorang murid terjatuh dari tangga
![]() |
3.
Duit rakan kamu hilang. Dia tidak dapat membeli
makanan.
![]() |
4.
Tukang kebun membawa 2 baldi air.
![]() |
5.
Murid-murid sedang mengemaskan bilik darjah.
![]() |
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
NILAI: BAIK HATI
B2D7E1: Boleh menjelaskan kepentingan membantu warga
sekolah.
UJIAN
BERTULIS
Nama:_______________________________________
Kelas:_________________


Arahan: Isi
tempat kosong berdasarkan pilihan jawapan yang diberi.
membantu
|
bersih
dan ceria
|
berjaya
|
disayangi
|
memuji
|
1. Saya
membantu kawan-kawan yang ada masalah dalam pelajaran supaya kami semua
_______________ dalam pelajaran.
2. Saya
menolong tukang sapu mengutip sampah di
sekitar sekolah supaya sekolah saya
_______________.
3. Saya _______________ oleh guru dan rakan kerana
dia suka membantu guru-guru dan rakan-rakannya semasa mereka memerlukan
pertolongan.
4. Semasa
rumah Aina dilanda banjir, ramai kawannya
ingin ___________ Aina kerana dia seorang yang baik hati.
5. Pelawat
yang datang ke sekolah SK Sri Mutiara sering ____________ murid sekolah
itu yang sentiasa memberi pertolongan
kepada warga sekolahnya.
MENGUASAI
|
|
TIDAK MENGUASAI
|
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN PENDIDIKAN MORAL
TAHUN 3
NILAI
: BAIK HATI
BAND 3
BORANG PEMERHATIAN
B3D7E1 – Boleh
mengamalkan sikap membantu warga sekolah.
Nama:____________________________________________
Kelas:__________________________
No
|
Catatan
|
Tarikh
|
Tempat
|
1
|
Membantu guru mengangkat buku
|
|
|
2
|
Membantu meletakkan pinggan ke dalam besen selepas makan di kantin
|
|
|
3
|
Memetik bunga di taman sekolah
|
|
|
4
|
Memastikan tiada sampah yang jatuh di tepi tong sampah
|
|
|
5
|
Mengangkat dan menyimpan peralatan sukan di stor sukan sebelum dan
selepas menggunakannya
|
|
|
6
|
Menyusun meja dan kerusi di kelas sebelum pulang
|
|
|
7
|
Meminjamkan nota kepada rakan yang tidak hadir ke sekolah
|
|
|
8
|
Menarik pam di tandas selepas menggunakannya
|
|
|
9
|
Menghias dan menceriakan kelas bersama-sama rakan
|
|
|
10
|
Mentertawa dan membiarkan rakan yang telah terjatuh
|
|
|
11
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
12
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
13
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
Tanda tangan guru
……………………………………………………………
( )
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Pendidikan
Moral Tahun 3
Nilai 7:
Baik Hati
B4D7E1
BORANG
REFLEKSI DIRI
NAMA:
KELAS:
CERITAKAN PERASAAN ANDA SETELAH MEMBANTU GURU PADA
HARI SUKAN.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
TANDATANGAN MURID:
__________________
( )
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B5D7E1
SENARAI SEMAK
NAMA MURID:
KELAS:
1.
|
Mengajak
rakan-rakan untuk membantu guru mengangkat buku
|
YA
|
TIDAK
|
2.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu rakan yang memerlukan bantuan dalam pelajaran
|
YA
|
TIDAK
|
3.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu guru semasa sambutan di sekolah
|
YA
|
TIDAK
|
4.
|
Mengajak
rakan-rakan membersihkan bilik darjah
|
YA
|
TIDAK
|
5.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu kawan yang memerlukan pertolongan
|
YA
|
TIDAK
|
6.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu guru menceriakan kawasan sekolah contoh:mural
|
YA
|
TIDAK
|
7.
|
Lain-lain
|
|
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Pendidikan
Moral Tahun 3
Nilai 7:
Baik Hati
B6D7E1
CATATAN
ANEKDOT
NAMA MURID:
TARIKH:
MASA:
BUTIRAN: Sheila
telah membantu Pn Fazidah untuk membersihkan kesan muntah rakannya
Liyana yang sakit. Kemudian, Sheila mengajak beberapa kawan-kawannya untuk
memapah Liyana ke kereta Pn Fazidah untuk dibawa ke hospital. Sikap baik hati
Sheila menjadi contoh kepada murid-murid yang lain.
DISAHKAN OLEH:
………………………………………..
(PN ZARINA BT MAMAT)
GURU PENDIKAN MORAL THN 3
Tiada ulasan:
Catat Ulasan