PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K.
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama : ____________________ Kelas: _____________
Tarikh :______________ BAND 1
B1D6E1 - Boleh menyatakan cara
mempertahankan nama baik sekolah
Tuliskan BETUL atau SALAH
pada pernyataan yang berikut.
Pernyataan
|
Betul /
Salah
|
1. Sani
ingin menyertai Pertandingan Bercerita Peringkat Sekolah tetapi dihalang oleh
Kumar dengan mengatakan tidak perlu dan masih ada murid lain yang
berkebolehan
|
|
2. Siti
menyertai Pertandingan Sajak antara Zon dan membuat latihan yang secukupnya
sebelum bertanding.
|
|
3. Saya
berani mengaku kepada guru sekiranya saya tidak menyiapkan kerja sekolah dan
meminta maaf.
|
|
4. Salim
berani melaporkan kesalahan yang dilakukan oleh rakannya kepada guru walaupun
dia diugut.
|
|
5. Laila menegur
rakannya yang membuang sampah ke dalam longkang.
|
|
Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan
oleh : Pn. Surina bt Saad
T/Tangan : ____________
Nama
Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K.
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama :
____________________ Kelas:
_____________
Tarikh :______________ BAND 2
B2D6E1 – boleh menyatakan kepentingan
mempertahankan nama baik sekolah
Warnakan pada pernyataan yang benar tentang
keberanian di sekolah.
1. Disayangi
oleh semua warga sekolah 2. Dapat
mengharumkan nama sekolah.
3 Meningkatkan
keyakinan diri 4. Dipandang rendah oleh rakan-rakan
5.Tidak
disukai oleh warga sekolah
Menguasai
/ Tidak Menguasai
Disediakan oleh:
Pn.Surina bt Saad
T/Tangan : ____________
Nama
Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama :
____________________ Kelas:
_____________
Tarikh :______________ BAND 2
B2D6E1 – boleh menyatakan kepentingan
mempertahankan nama baik sekolah
Berdasarkan gambar di bawah,
senaraikan 3 faedah menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh sekolah .
1) __________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) __________________________________________________________________________________________________________________________________________
3) __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan
oleh: Pn.Surina bt Saad
T/Tangan : ____________
Nama Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
S.K. GELANG TERUSAN
Nama : ____________________ Kelas: _____________
Tarikh :______________ BAND 3 & BAND 4
B3D6E1 – Boleh mengamalkan
sikap berani mempertahankan nama baik sekolah
B4D6E1- Boleh menceritakan
perasaan apabila mempertahankan nama baik sekolah
TEMU BUAL
Guru merujuk Band 3 untuk menemu
bual murid.
No
|
Pernyataan
|
Berani
|
Tidak berani
|
1.
|
1.
Melaporkan kesalahan yang dilakukan oleh
kawan kamu kepada guru?
- Menconteng
dinding sekolah
- Membuang
sampah dalam kawasan sekolah
- Mencuri
duit rakan
|
|
|
2.
|
2.
Menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh
sekolah?
- Pertandingan
kuiz
- Pertandingan
bercerita
- Acara
sukan (acara balapan)
|
|
|
3.
|
Bertemu dengan pelawat
- Ucap salam
- Menunjuk
arah
|
|
|
4. Apakah perasaan kamu apabila dapat
menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh sekolah?
Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan oleh : Pn. Surina bt Saad T/Tangan : ____________
Nama Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama :
____________________ Kelas:
_____________
Tarikh :______________ BAND 5
B5D6E1
- Boleh mengamalkan dan memupuk sikap
berani mempertahankan nama baik sekolah
BORANG
PEMERHATIAN
NAMA MURID
|
CATATAN
|
TARIKH
|
TEMPAT
|
HAZLI
|
Mengajak
rakan-rakannya memberi salam kepada pelawat.
|
2.8-2012
|
Tempat
perhimpunan sekolah
|
HAZLI
|
Mengajak
rakan-rakan menyertai pertandingan sepak takraw.
|
2.9-2012
|
Bilik
darjah
|
HAZLI
|
Sentiasa
mengajak rakan-rakan membuat latihan main sepak takraw. Akhirnya mereka menang.
|
9-9-2012
|
Gelanggang
sepak takraw.
|
Menguasai / Tidak Menguasai
Disediakan oleh: Pn. Surina bt Saad
T/Tangan : ____________
Nama
Guru____________
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
S.K
GELANG TERUSAN
PENDIDIKAN
MORAL
Nama :
____________________ Kelas:
_____________
Tarikh :______________ BAND 6
B6D6E1-
sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap berani mempertahankan nama baik sekolah
dengan cara yang bersopan dan boleh dicontohi.
Catatan Anekdot
NAMA: _________________
KELAS:3
CERDIK
TARIKH: ____________
MASA: _____________
Butiran: Pada tarikh 2.9-2012, murid ini mengajak
rakan-rakannya menyertai pertandingan sepak takraw. Pada 9.9-2012, murid ini
memberi galakan kepada rakan-rakan lain,
supaya rakan-rakannya berlatih bermain
sepak takraw dengan bersungguh-sungguh dengan harapan boleh memenangi pertandingan sepak takraw tersebut. Kemenangan
dalam pertandingan ini dapat mengharumkan nama baik sekolah. Sikap keberanian
ini ,boleh dicontohi oleh murid-murid lain.
Disediakan oleh
__________________
Guru Pendidikan Moral
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B1D7E1
UJIAN BERTULIS
NAMA:
KELAS:
BULATKAN TINDAKAN BAIK HATI YANG BETUL
1.
Guru sedang mengangkat buku yang banyak.
2.
Seorang murid terjatuh dari tangga
3.
Duit rakan kamu hilang. Dia tidak dapat membeli
makanan.
4.
Tukang kebun membawa 2 baldi air.
5.
Murid-murid sedang mengemaskan bilik darjah.
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
NILAI: BAIK HATI
B2D7E1: Boleh menjelaskan kepentingan membantu warga
sekolah.
UJIAN
BERTULIS
Nama:_______________________________________
Kelas:_________________
Arahan: Isi
tempat kosong berdasarkan pilihan jawapan yang diberi.
membantu
|
bersih
dan ceria
|
berjaya
|
disayangi
|
memuji
|
1. Saya
membantu kawan-kawan yang ada masalah dalam pelajaran supaya kami semua
_______________ dalam pelajaran.
2. Saya
menolong tukang sapu mengutip sampah di
sekitar sekolah supaya sekolah saya
_______________.
3. Saya _______________ oleh guru dan rakan kerana
dia suka membantu guru-guru dan rakan-rakannya semasa mereka memerlukan
pertolongan.
4. Semasa
rumah Aina dilanda banjir, ramai kawannya
ingin ___________ Aina kerana dia seorang yang baik hati.
5. Pelawat
yang datang ke sekolah SK Sri Mutiara sering ____________ murid sekolah
itu yang sentiasa memberi pertolongan
kepada warga sekolahnya.
MENGUASAI
|
|
TIDAK MENGUASAI
|
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN PENDIDIKAN MORAL
TAHUN 3
NILAI
: BAIK HATI
BAND 3
BORANG PEMERHATIAN
B3D7E1 – Boleh
mengamalkan sikap membantu warga sekolah.
Nama:____________________________________________
Kelas:__________________________
No
|
Catatan
|
Tarikh
|
Tempat
|
1
|
Membantu guru mengangkat buku
|
|
|
2
|
Membantu meletakkan pinggan ke dalam besen selepas makan di kantin
|
|
|
3
|
Memetik bunga di taman sekolah
|
|
|
4
|
Memastikan tiada sampah yang jatuh di tepi tong sampah
|
|
|
5
|
Mengangkat dan menyimpan peralatan sukan di stor sukan sebelum dan
selepas menggunakannya
|
|
|
6
|
Menyusun meja dan kerusi di kelas sebelum pulang
|
|
|
7
|
Meminjamkan nota kepada rakan yang tidak hadir ke sekolah
|
|
|
8
|
Menarik pam di tandas selepas menggunakannya
|
|
|
9
|
Menghias dan menceriakan kelas bersama-sama rakan
|
|
|
10
|
Mentertawa dan membiarkan rakan yang telah terjatuh
|
|
|
11
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
12
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
13
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
Tanda tangan guru
……………………………………………………………
( )
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Pendidikan
Moral Tahun 3
Nilai 7:
Baik Hati
B4D7E1
BORANG
REFLEKSI DIRI
NAMA:
KELAS:
CERITAKAN PERASAAN ANDA SETELAH MEMBANTU GURU PADA
HARI SUKAN.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
TANDATANGAN MURID:
__________________
( )
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B5D7E1
SENARAI SEMAK
NAMA MURID:
KELAS:
1.
|
Mengajak
rakan-rakan untuk membantu guru mengangkat buku
|
YA
|
TIDAK
|
2.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu rakan yang memerlukan bantuan dalam pelajaran
|
YA
|
TIDAK
|
3.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu guru semasa sambutan di sekolah
|
YA
|
TIDAK
|
4.
|
Mengajak
rakan-rakan membersihkan bilik darjah
|
YA
|
TIDAK
|
5.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu kawan yang memerlukan pertolongan
|
YA
|
TIDAK
|
6.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu guru menceriakan kawasan sekolah contoh:mural
|
YA
|
TIDAK
|
7.
|
Lain-lain
|
|
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Pendidikan
Moral Tahun 3
Nilai 7:
Baik Hati
B6D7E1
CATATAN
ANEKDOT
NAMA MURID:
TARIKH:
MASA:
BUTIRAN: Sheila
telah membantu Pn Fazidah untuk membersihkan kesan muntah rakannya
Liyana yang sakit. Kemudian, Sheila mengajak beberapa kawan-kawannya untuk
memapah Liyana ke kereta Pn Fazidah untuk dibawa ke hospital. Sikap baik hati
Sheila menjadi contoh kepada murid-murid yang lain.
DISAHKAN OLEH:
………………………………………..
(PN ZARINA BT MAMAT)
GURU PENDIKAN MORAL THN 3
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B1D7E1
UJIAN BERTULIS
NAMA:
KELAS:
BULATKAN TINDAKAN BAIK HATI YANG BETUL
1.
Guru sedang mengangkat buku yang banyak.
2.
Seorang murid terjatuh dari tangga
3.
Duit rakan kamu hilang. Dia tidak dapat membeli
makanan.
4.
Tukang kebun membawa 2 baldi air.
5.
Murid-murid sedang mengemaskan bilik darjah.
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
NILAI: BAIK HATI
B2D7E1: Boleh menjelaskan kepentingan membantu warga
sekolah.
UJIAN
BERTULIS
Nama:_______________________________________
Kelas:_________________
Arahan: Isi
tempat kosong berdasarkan pilihan jawapan yang diberi.
membantu
|
bersih
dan ceria
|
berjaya
|
disayangi
|
memuji
|
1. Saya
membantu kawan-kawan yang ada masalah dalam pelajaran supaya kami semua
_______________ dalam pelajaran.
2. Saya
menolong tukang sapu mengutip sampah di
sekitar sekolah supaya sekolah saya
_______________.
3. Saya _______________ oleh guru dan rakan kerana
dia suka membantu guru-guru dan rakan-rakannya semasa mereka memerlukan
pertolongan.
4. Semasa
rumah Aina dilanda banjir, ramai kawannya
ingin ___________ Aina kerana dia seorang yang baik hati.
5. Pelawat
yang datang ke sekolah SK Sri Mutiara sering ____________ murid sekolah
itu yang sentiasa memberi pertolongan
kepada warga sekolahnya.
MENGUASAI
|
|
TIDAK MENGUASAI
|
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN PENDIDIKAN MORAL
TAHUN 3
NILAI
: BAIK HATI
BAND 3
BORANG PEMERHATIAN
B3D7E1 – Boleh
mengamalkan sikap membantu warga sekolah.
Nama:____________________________________________
Kelas:__________________________
No
|
Catatan
|
Tarikh
|
Tempat
|
1
|
Membantu guru mengangkat buku
|
|
|
2
|
Membantu meletakkan pinggan ke dalam besen selepas makan di kantin
|
|
|
3
|
Memetik bunga di taman sekolah
|
|
|
4
|
Memastikan tiada sampah yang jatuh di tepi tong sampah
|
|
|
5
|
Mengangkat dan menyimpan peralatan sukan di stor sukan sebelum dan
selepas menggunakannya
|
|
|
6
|
Menyusun meja dan kerusi di kelas sebelum pulang
|
|
|
7
|
Meminjamkan nota kepada rakan yang tidak hadir ke sekolah
|
|
|
8
|
Menarik pam di tandas selepas menggunakannya
|
|
|
9
|
Menghias dan menceriakan kelas bersama-sama rakan
|
|
|
10
|
Mentertawa dan membiarkan rakan yang telah terjatuh
|
|
|
11
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
12
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
13
|
Lain-lain (Nyatakan)
|
|
|
Tanda tangan guru
……………………………………………………………
( )
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Pendidikan
Moral Tahun 3
Nilai 7:
Baik Hati
B4D7E1
BORANG
REFLEKSI DIRI
NAMA:
KELAS:
CERITAKAN PERASAAN ANDA SETELAH MEMBANTU GURU PADA
HARI SUKAN.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
TANDATANGAN MURID:
__________________
( )
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pendidikan Moral Tahun 3
Nilai 7: Baik Hati
B5D7E1
SENARAI SEMAK
NAMA MURID:
KELAS:
1.
|
Mengajak
rakan-rakan untuk membantu guru mengangkat buku
|
YA
|
TIDAK
|
2.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu rakan yang memerlukan bantuan dalam pelajaran
|
YA
|
TIDAK
|
3.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu guru semasa sambutan di sekolah
|
YA
|
TIDAK
|
4.
|
Mengajak
rakan-rakan membersihkan bilik darjah
|
YA
|
TIDAK
|
5.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu kawan yang memerlukan pertolongan
|
YA
|
TIDAK
|
6.
|
Mengajak
rakan-rakan membantu guru menceriakan kawasan sekolah contoh:mural
|
YA
|
TIDAK
|
7.
|
Lain-lain
|
|
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Pendidikan
Moral Tahun 3
Nilai 7:
Baik Hati
B6D7E1
CATATAN
ANEKDOT
NAMA MURID:
TARIKH:
MASA:
BUTIRAN: Sheila
telah membantu Pn Fazidah untuk membersihkan kesan muntah rakannya
Liyana yang sakit. Kemudian, Sheila mengajak beberapa kawan-kawannya untuk
memapah Liyana ke kereta Pn Fazidah untuk dibawa ke hospital. Sikap baik hati
Sheila menjadi contoh kepada murid-murid yang lain.
DISAHKAN OLEH:
………………………………………..
(PN ZARINA BT MAMAT)
GURU PENDIKAN MORAL THN 3
Tiada ulasan:
Catat Ulasan